دکتر زهرا ستوده / بیماری های زنان / پولیپ رحم چیست + روش درمان با جراحی
هر آنچه که باید در مورد پولیپ رحم بدانید!

پولیپ رحم چیست + روش درمان با جراحی

پولیپ رحم ضایعاتی هست که در پوشش داخلی رحم (آندومتر) ظاهر می شود. رشد بیش از حد سلول ها در پوشش داخلی رحم منجر به تشکیل آن ها می شود، که توسط یک ساقه نازک یا یک پایه پهن به پوشش داخلی رحم متصل می شوند. آن ها اغلب غیرسرطانی هستند، اما اگر درمان نشوند ممکن است باعث لکه بینی یا خونریزی بین دوره های قاعدگی (خونریزی ناگهانی) یا بعد از یائسگی شده و در باروری اختلال ایجاد کنند. امروز می خواهیم در این مطلب به پولیپ رحم و درمان آن بپردازیم.

پولیپ رحم چیست؟

پولیپ رحم که پولیپ آندومتر نیز نامیده می شود، رشد بیش از حد آندومتر (داخلی ترین لایه رحم) در حفره رحم است. عمدتاً خوش خیم هستند. اندازه آن ها می تواند بین چند میلی متر تا چند سانتی متر باشد.

پولیپ رحم در بین خانم های کمتر از 20 سال رایج نیست. احتمال بروز این پولیپ ها با افزایش سن به طور پیوسته افزایش می یابد و در دهه پنجم زندگی به اوج خود می رسد و پس از یائسگی به تدریج کاهش می یابد. علت آن ها ناشناخته است.

لکه بینی و خونریزی بین دوره های قاعدگی (خونریزی ناگهانی) یا بعد از یائسگی می تواند نشانه پولیپ رحم باشد. اگرچه در بسیاری از افراد پولیپ رحم بدون علائم هستند. پولیپ رحم می تواند باردار شدن را دشوارتر کند. در برخی شرایط، آنها باید با جراحی برداشته شوند.

پولیپ رحم چیست؟

علائم پولیپ رحم چیست؟

علائم اصلی پولیپ رحم شامل لکه بینی و خونریزی بین دوره های قاعدگی، خونریزی پس از یائسگی یا خونریزی بعد از رابطه جنسی است. حدود سه چهارم زنان مبتلا به پولیپ رحم، چنین خونریزی هایی را تجربه می کنند. در بیشتر موارد، تنها مقادیر کمی خون ظاهر می شود، اگرچه برخی از زنان ترشحات سنگین تری را تجربه می کنند که می تواند مخاط مانند یا چرکی باشد.

پولیپ های رحم گاهی اوقات بدون علامت هستند و فقط به طور تصادفی کشف می شوند، برای مثال اگر زنی به دلیل تلاش برای باردار شدن به دنبال مشاوره پزشکی باشد.

چه عواملی خطر پولیپ رحم را افزایش می دهد؟

پولیپ رحم در بین زنان جوان بسیار نادر است. آن ها با افزایش سن، به ویژه پس از یائسگی، شیوع بیشتری پیدا می کنند. تغییرات هورمونی در این امر نقش دارد.

پولیپ رحم در گروه های خاصی نسبت به گروه های دیگر شایع تر است، به عنوان مثال زنان دارای اضافه وزن یا فشار خون بالا. درمان با داروی تاموکسیفن، که می تواند برای درمان سرطان سینه استفاده شود، یا هورمون درمانی می تواند خطر ابتلا به پولیپ رحم را نیز افزایش دهد.

علت پولیپ رحم چیست؟

هنوز علت ایجاد پولیپ رحم مشخص نیست، اما سطح هورمون به ویژه استروژن ممکن است، یک علت آن باشد. استروژن در هر ماه در طول چرخه قاعدگی در ضخیم شدن دیواره رحم نقش دارد. این ضخیم شدن احتمالا به رشد پولیپ ها کمک می کند.

احتمال ابتلا به این عارضه در زنان در سن های 40 و 50 سالگی، زمانی که به یائسگی نزدیک می‌شوند، وجود دارد. این بیماری ممکن است بعد از یائسگی ایجاد گردد، اما به ندرت افراد زیر 20 سال را درگیر می کند.

پولیپ رحم چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص پولیپ رحم، اولین قدم مراجعه به پزشک متخصص زنان است؛ تا نشانه های اولیه بررسی شوند. پزشک از شما سوالاتی در مورد اینکه آیا:

• خونریزی نامنظم دارید.
  • قبلاً داروی سرطان سینه تاموکسیفن مصرف کرده اید یا در حال حاضر در حال درمان هستید..
  • هورمون ها را در محدوده درمان جایگزینی هورمون مصرف می کنید.؟
  • برای باردار شدن مشکل دارید؟

پولیپ در ناحیه دهانه رحم گاهی اوقات در معاینه زنان احساس می شود. در مورد پولیپ در رحم، روش های تصویربرداری مانند سونوگرافی واژینال یا هیستروسکوپی (آندوسکوپی رحم) مورد نیاز است. سونوگرافی با قرار دادن یک پروب میله ای شکل در واژن انجام می شود. با هیستروسکوپی، پزشک داخل رحم را با یک آندوسکوپ، یا یک لوله فلزی نازک با یک دوربین، بررسی می کند. پولیپ ها را می توان مستقیماً در طی هیستروسکوپی برداشت.

برای تشخیص قطعی و رد وجود شرایط بدخیم، بافت (بیوپسی آندومتر) برداشته شده زیر میکروسکوپ بررسی می شود.

پولیپ رحم چگونه درمان می شود؟

پولیپ های را فقط می توان با جراحی برداشت. اگر این بیماری بدون علامت باشد و فقط به طور اتفاقی کشف شود، معمولاً قبل از یائسگی نیازی به جراحی نیست. با این حال، نظارت برای تشخیص هر گونه تغییر بدخیم در مراحل اولیه توصیه می شود.

در برخی موارد، برداشتن پولیپ های منطقی است، به عنوان مثال اگر:

• خطر سرطانی شدن پولیپ افزایش می یابد.
  • پولیپ بسیار بزرگ است.
  • بیمار همزمان چندین پولیپ دارد.
  • پولیپ به داخل دهانه رحم بیرون زده است.
  • بیمار می خواهد باردار شود اما برای این کار تلاش می کند.

پولیپ های رحمی که باعث ایجاد مشکل می شوند باید همیشه برداشته شوند.

پولیپ‌های رحم معمولاً در طول عمل برداشتن پولیپ رحم یا هیستروسکوپی برداشته می‌شوند: پزشک پولیپ‌ها را با آندوسکوپ خارج می‌کند که از طریق واژن وارد رحم می‌شود. آندوسکوپ دارای چراغ و دوربین است. ابزارهای جراحی را می توان از طریق یک کانال کوچک در آندوسکوپ وارد کرد. روش برداشتن پولیپ (پلی پکتومی) معمولاً ساده است.

جراحی پولیپ رحم- دکتر زهرا ستوده

همچنین داروهایی که هورمون های شما را متعادل نگه می دارند، مانند پروژستین ها یا گنادوتروپین، ممکن است برای کاهش علائم استفاده شوند. البته معمولا علائم پس از قطع مصرف دارو برمی گردند.

جراحی پولیپ رحم

هیستروسکوپی پولیپ رحم

عمل هیستروسکوپی اغلب برای تشخیص و درمان علل خونریزی غیرطبیعی رحم استفاده می گردد. این روش به پزشک متخصص زنان اجازه می دهد تا با ابزاری به نام هیستروسکوپ به داخل رحم شما نگاه کند. هیستروسکوپ یک لوله نازک همراه با نور است، که پزشک آن را از طریق واژن وارد رحم می کند تا رحم را بررسی کند. هیستروسکوپی می تواند بخشی از فرآیند تشخیصی و همچنین فرآیند درمان باشد.

هیستروسکوپی برای یافتن و حذف پولیپ های رحم نیز استفاده می شود. برداشتن پولیپ با جراحی، پلیپکتومی هیستروسکوپی نامیده می شود.

چه کسانی کاندید مناسبی برای جراحی پولیپ رحم هستند؟

افرادی با وجود درمان های دارویی علائم آن ها مدیریت نشده است و علائمی مانند خونریزهای غیر طبیعی رحم و درد زیاد دارند. همچنین به دلیل بزرگی پولیپ بارور نمی شوند یا ممکن است پولیپ در دوران بارداری ایجاد عوارضی برای مادر و جنین کند، جراحی برای برداشتن پولیپ های رحم به آن ها توصیه می شود.

پزشک متخصص زنان سابقه پزشکی شما را بررسی می کند و سلامت فعلی شما را ارزیابی می کند تا تشخیص دهد، آیا هیستروسکوپی مناسب است یا خیر. اگرچه هیستروسکوپی مزایای زیادی دارد، اما برای همه مناسب نیست. به عنوان مثال، شما نباید هیستروسکوپی انجام دهید اگر:

• باردار هستید
  • عفونت لگنی دارید

در طول جراحی برداشتن پولیپ رحم چه اتفاقی می افتد؟

جراحی برداشتن پولیپ معمولا با بیهوشی عمومی انجام می شود. قبل از عمل باید مثانه خود را خالی کنید. ناحیه واژن با محلول ضد عفونی کننده تمیز می شود. پزشک یک ابزار بلند و باریک از طریق واژن وارد رحم می کند. سپس از یک مایع برای باز کردن و مشاهده بهتر حفره رحم استفاده می شود. ار ابزارهای که همراه با هیستروسکوپ وارد رحم می شود، برای برداشتن پولیپ های رحمی استفاده می شود.

عوارض و خطرات عمل برداشتن پولیپ رحم چیست؟

مانند سایر روش های جراحی، این فرآیند نیز دارای خطراتی است؛ از جمله:

• آسیب به اندام : این زمانی اتفاق می افتد که عضوی که تحت عمل جراحی قرار می گیرد اسیب ببیند. این بسیار نادر است و در صورت انتخاب جراح با تجربه و معتبر غیر ممکن است.
  • خونریزی بیش از حد : زمانی ایجاد می شود که زخم به درستی بهبود نیابد.
  • عفونت: در طول عمل، زخم ایجاد می شود و هر زخمی ممکن است عفونی شود. در صورتی که سلامتی ضعیفی داشته باشید یا از توصیه های پزشک پیروی نکنید، این احتمال بیشتر است.
  • حذف ناقص: در برخی موارد، برخی از بافت‌ها باقی می‌مانند که منجر به نیاز به پلی‌پکتومی هیستروسکوپی دوم می‌شود.

ناگفته نماند، موارد گفته شده عوارض خطرناکی هستند که البته به ندرت اتفاق می افتند. در صورتی که پزشک شما حاذق، با تجربه و مسلط به جراحی های زنان باشد، هیچ خطری شما را تهدید نمیکند.