دکتر زهرا ستوده / جوانسازی و جراحی زیبایی واژن / آیا لابیاپلاستی بر میل جنسی تاثیر دارد؟
آیا لابیاپلاستی بر میل جنسی تاثیر دارد؟

ایا لابیاپلاستی بر میل جنسی تاثیر دارد؟ همانطور که می دانید لابیاپلاستی یک عمل جراحی می‌باشد، که جهت کوچک کردن و یا تغییر شکل لابیا مینور انجام می‌شود. در گذشته این جراحی تنها به عنوان یک جراحی زیبایی انجام می‌شد، اما در حال حاضر و پس از انجام تحقیقات متعدد، محققات عقیده دارند که لابیاپلاستی می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر سلامتی جنسی خانم‌ها نیز داشته باشد. در ادامه‌ی این مقاله به بررسی ارتباط بین لابیاپلاستی و سلامت جنسی بانوان می‌پردازیم. به عبارت دیگر به این پرسش‌ها پاسخ خواهیم داد که آیا لابیاپلاستی می‌تواند موجب افزایش و یا کاهش میل جنسی شود؟

ارتباط بین لابیاپلاستی و میل جنسی چیست؟

لابیاپلاستی باعث افزایش میل جنسی می شود؟

لابیاپلاستی می‌تواند تاثیرات مثبتی را بر سلامت جنسی خانم‌ها بگذارد، به عبارتی با تغییراتی که ایجاد می کند می تواند میل جنسی خانم ها را افزایش دهد، که مهترین آن ها عبارتند از:

• افزایش اعتماد به نفس: بسیاری از خانم‌ها از همان سنین نوجوانی نسبت به بزرگ بودن اندازه‌ی لابیای مینور و غیرطبیعی بودن شکل آن آگاه می‌باشند و این موضوع می‌تواند موجب کاهش اعتماد به نفس جنسی آنها در هنگام داشتن رابطه‌ی جنسی بشود، در برخی موارد شرم و خجالت از غیرطبیعی بودن اندازه‌ و شکل لابیا حتی مانع از انتخاب شریک عاطفی و یا ازدواج می‌شود. پس از جراحی لابیاپلاستی و ایجاد شکل و اندازه‌ی دلخواه در لابیا، اعتماد به نفس این افراد افزایش یافته و می‌توانند از رابطه‌ی جنسی بدون هرگونه اضطراب و شرم، لذت بیشتری را تجربه نمایند.
  • کاهش درد و ناراحتی: بزرگ بودن اندازه‌ی لابیای مینور می‌تواند موجب ایجاد احساس درد و یا ناراحتی در هنگام رابطه‌ی جنسی شود، این موضوع بر میزان صمیمیت زوجین تاثیرگذار است و در برخی موارد می‌تواند منجر به کاهش تعداد دفعات رابطه‌ی جنسی شود و یا رابطه‌ی جنسی را به جای یک فرآیند لذت بخش به یک فرآیند دردناک تبدیل نماید. پس از لابیاپلاستی و تغییراتی که در ظاهر و اندازه‌ی لابیا صورت می‌گیرد میزان درد در هنگام رابطه جنسی کاهش یافته و زوجین می‌توانند لذت بیشتری را تجربه نمایند.

آیا کاهش میل جنسی پس از لابیاپلاستی ممکن است؟

در پاراگراف قبلی به این موضوع اشاره کردیم که لابیاپلاستی با افزایش اعتماد به نفس جنسی و کاهش میزان درد در هنگام رابطه‌ی جنسی منجر به افزایش لذت جنسی می‌شود، اما باید به این نکات توجه داشته باشید که لابیاپلاستی در صورتی که به خوبی انجام نشود. ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشد، که موجب کاهش میل جنسی شود. برخی از عوارض لابیاپلاستی که می‌تواند منجر به تاثیر منفی بر میل جنسی شود عبارت است از:

• عدم تقارن، عدم ایجاد ظاهر دلخواه در لابیا و باقی ماندن جای زخم: تمام این مواردی که ذکر کردیم منجر به کاهش اعتماد به نفس جنسی شده و در نتیجه تمایل جهت شروع رابطه‌ی جنسی کاهش یافته و یا میزان لذت بردن ار رابطه‌ی جنسی را کاهش می‌دهد.
  • عفونت: عفونت یکی از عوارض نادری می‌باشد که در برخی موارد پس از جراحی لابیاپلاستی ایجاد می‌شود. در صورتی که با این عارضه مواجه شوید نتایج لابیاپلاستی ممکن است با اختلال ایجاد شده و شما تا زمان بهبود این عارضه و ترمیم مشکلاتی که در پی آن ایجاد شده قادر نخواهید بود یک رابطه‌ی جنسی واژینال را تجربه نمائید.

بنابراین برای کسب یک نتیجه عالی از عمل لابیاپلاستی انتخاب یک جراح زیبایی زنان با تجربه و معتبر و همچنین رعایت مراقبت های بعد از لابیاپلاستی از اهمیت بالایی برخوردار است.

ایا لابیاپلاستی بر حس و اعصاب ناحیه تناسلی تاثیر می گذارد؟

لابیاها شامل تعداد زیادی از سلول‌های حسی هستند و هرگونه کاهش در اندازه و یا جراحی در این ناحیه می‌تواند به اعصاب این ناحیه آسیب وارد نموده و میزان حساسیت پوستی را کاهش دهد. لازم است به این نکته اشاره شود تاثیر لابیاپلاستی بر حس و اعصاب لابیا پس از جراحی لابیاپلاستی در افراد مختلف کاملاُ نتایج متفاوتی را در پی دارد، کاهش حس در لابیا پس از لابیاپلاستی به عوامل متعددی بستگی دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

• میزان بافتی که در حین لابیاپلاستی برداشته می‌شود.
  • آناتومی لابیا پیش از جراحی
  • فیزیولوژی بدن فرد
  • تکنیک مورد استفاده در جراحی و مهارت جراح زیبایی زنان

برخی از بیماران پس از لابیاپلاستی هیچ گونه تغییر در حساسیت و حس این ناحیه را گزارش نمی‌دهند اما در برخی از بیماران به دلیل آسیب عصبی وارد شده ممکن است درد مزمن را تجربه نمایند. این عارضه بسیار نادر است.

کلام اخر

بنابراین باید به این نکته توجه داشته باشید همان گونه که لابیاپلاستی با افزایش اعتماد به نفس جنسی و کاهش درد می تواند منجر به افزایش میل جنسی شود در برخی موارد نیز با به جا گذاشتن عوارض جانبی که پیشتر اشاره شد می‌تواند موجب کاهش میل جنسی شود به همین منظور جهت کاهش هرگونه عوارض جانبی و اختلال در کیفیت رابطه جنسی توصیه می‌شود پیش از لابیاپلاستی با جراح خود در مورد تکنیکی که در طی جراحی به کار می‌گیرد و احتمال وقوع عوارض جانبی ناخواسته صحبت نمائید و با آگاهی کامل جهت انجام این جراحی تصمیم بگیرید.

تعداد بسیاری از خانم‌ها پس از لابیاپلاستی بهبود سلامت جنسی را گزارش کرده‌اند، می‌توانید پیش از لابیاپلاستی با افرادی که در گذشته این جراحی را انجام داده‌اند صحبت نمائید و با توجه به نظر آنها جهت لابیاپلاستی تصمیم درست را اتخاذ نمائید.