دکتر زهرا ستوده / جوانسازی و جراحی زیبایی واژن / خونریزی بعد از لابیاپلاستی
۵ دقیقه
خونریزی بعد از لابیاپلاستی

خونریزی بعد از لابیاپلاستی

آنچه می خوانید...

چه میزان از خونریزی بعد از لابیاپلاستی طبیعی است؟ هر جراحی دارای عوارض جانبی است و لابیاپلاستی از این قاعده مستثنی نیست، یکی از عوارضی که بیماران پس از جراحی لابیاپلاستی ممکن است با آن مواجه شوند خونریزی می‌باشد. در ادامه‌ی این مقاله توضیحاتی در مورد علل و کنترل آن می‌پردازیم.

دلیل خونریزی پس از لابیاپلاستی و راهکارهای پیشگیری از آن چیست؟

خونریزی بعد از لابیاپلاستی طبیعی است؟

در روزهای اول پس از جراحی خونریزی‌های جزئی در ناحیه جراحی کاملاً طبیعی می‌باشد. این خونریزی‌ها در اغلب موارد خفیف بوده و با استفاده از پدهای بهداشتی روزانه قابل کنترل می‌باشند.

شدت خونریزی به مرور زمان باید کاهش بیابد، در واقع خونریزی‌های خفیف روزهای اول به تدریج تبدیل به لکه بینی‌های جزئی خواهد شد که برای کنترل آن ها حتی نیازی به پدهای بهداشتی نیز ندارید. در صورتی که میزان خونریزی شما به تدریج افزایش یافت و یا مقدار خونریزی شما به حدی بود که با استفاده از پدهای بهداشتی قابل به کنترل آن نبودید باید فوراً به پزشک خود مراجعه کنید.

دلیل خونریزی پس از لابیاپلاستی و راهکارهای پیشگیری از آن چیست؟

برای جلوگیری و کاهش عوارض جراحی لابیاپلاستی، دستورالعمل های توصیه شده پزشک خود را دنبال کنید.

1-هرگونه فشار و یا لمس ناحیه

در طی دو هفته‌ی اول پس از جراحی توصیه می‌شود که در ناحیه برش‌های محل جراحی هیچ گونه فشاری ایجاد نکنید. از هرگونه لمس کردن ناحیه تناسلی خودداری نمائید. پس از ادرار کردن ناحیه تناسلی را به آرامی بشوئید و خشک نمائید.

با اینکه در روز پس از لابیاپلاستی می‌توانید دوش بگیرید اما در هنگام دوش گرفتن باید از هرگونه جریان شدید آب در ناحیه تناسلی خودداری نمائید.

جهت کاهش فشار به این ناحیه در روزهای اول تا جایی که می‌توانید دراز بکشید و سایر فعالیت‌های خود را به صورت ایستاده انجام دهید، از نشستن خودداری نمائید، نشستن‌های طولانی مدت می‌تواند موجب فشار در ناحیه جراحی شده و شدت خونریزی را افزایش دهد.

پس از بهبود اولیه زمان بهبود کامل جهت نشستن از بالش‌های دوناتی شکل مخصوص پس از جراحی استفاده نمائید تا فشار زیادی به ناحیه تناسلی شما وارد نشود.

از پوشیدن لباس‌های تنگ که می‌توانند با بخیه‌های برخورد داشته باشند و منجر به کشیدگی بخیه‌‌ها و یا فشار در ناحیه جراحی شوند خودداری نمائید. تا زمان بهبودی کامل بهتر است از لباس‌های زیر نخی و گشاد استفاده نمائید.

2-بلند کردن اجسام سنگین

تا یک ماه پس از جراحی لابیاپلاستی از بلند کردن اجسام بیش از 2 کیلوگرم خودداری نمائيد، هرگونه وزنه و یا جسم سنگین می‌تواند منجر به ایجاد فشار در ناحیه جراحی و شروع خونریزی‌های خفیف و یا شدید باشد.

3-فعالیت‌های سنگین

هرگونه فعالیت ورزشی شدید علاوه بر اینکه موجب ایجاد اصطکاک در ناحیه جراحی می‌شود می‌تواند فشار مضاعفی را به محل برش‌ها ایجاد نماید و منجر به باز شدن برش‌ها و شروع خونریزی شوند. بنابراین هرگونه فعالیت ورزشی سنگین تا زمان بهبودی کامل ممنوع می‌باشد.

4-راه رفتن طولانی مدت

زمانی که شما برای مدت طولانی راه می‌روید اصطکاک بین پاهای شما منجر به تورم و خونریزی در محل جراحی می‌شود. همچنین ایستادن طولانی مدت نیز می‌تواند اثرات نامطلوب در طی دوره‌ی بهبودی داشته باشد.

5-رابطه جنسی

رابطه جنسی واژینال حداقل تا 2 ماه پس از جراحی لابیاپلاستی ممنوع می‌باشد. هرگونه رابطه جنسی واژینال، ،قرار دادن تامپون و یا اجسام خارجی در واژن می‌تواند موجب باز شدن بخیه‌ها، برش‌ها و خونریزی در این ناحیه شود. توصیه می‌شود پیش از شروع فعالیت‌های جنسی خود ابتدا با جراح مشورت داشته باشید و در صورتی که به طور کامل بهبود یافته‌اید می‌توانید رابطه‌ی جنسی و یا سایر فعالیت‌های روزمره‌ی خود را از سر بگیرید.

6-گرفتن عکس از ناحیه تناسلی

در روزهای اول پس از جراحی ممکن است کنجکاو باشید تا ظاهر جدید لابیای خود را مشاهده نمائید، برخی از بیماران با تهیه عکس‌های متعدد سعی دارند به مشاهده‌ی ناحیه جراحی بپردازند، توصیه می‌شود به هیچ وجه در ماه‌های اولیه این عمل را انجام ندهید، کششی که با باز کردن پاها در هنگام عکس گرفتن ایجاد می‌شود منجر به باز شدن برش‌ها و خونریزی خواهد شد. بنابراین تا زمان بهبودی کامل جهت مشاهده‌ی نتایج جراحی صبور باشید.

7-هماتوم پس از لابیپلاستی

هماتوم یکی از اشکال خونریزی می‌باشد که به دلیل خونریزی و جمع شدن مایع در زیر پوست ممکن است ایجاد شود. در صورتی که متوجه ایجاد هماتوم در ناحیه تناسلی شدید باید در اولین فرصت به پزشک خود مراجعه نمائید.

در برخی موارد ممکن است بیماران تورم پس از جراحی را با هماتوم اشتباه بگیرند به همین دلیل به بیماران توصیه می‌شود که زخم‌های محل جراحی را با دقت بررسی نمایند. تورم و کبودی‌هایی که پس از جراحی لابیاپلاستی ایجاد می‌شود ظرف مدت چند روز به تدریج کاهش می‌یابد اما هماتوم ممکن است از بین نرود و نیاز به مداخلات پزشکی داشته باشد.

جهت جلوگیری از هماتوم و یا خونریزی‌های شدید پس از لابیاپلاستی پزشکان توصیه می‌نمایند از چند روز پیش از جراحی از مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین و ویتامین E خودداری شود، همچنین مصرف مواد غذایی مانند روغن ماهی و یا برخی از مکمل های غذایی نیز می‌توانند منجر به رقیق شدن خون و افزایش شدت خونریزی شوند، به همین دلیل لازم است پیش از جراحی تمام داروهای مصرف خود را به پزشک اطلاع دهید. مصرف برخی از این داروها از چند روز پیش از جراحی تا چند روز پس از جراحی باید قطع شود.

8-کنترل خونریزی پس از لابیاپلاستی

با مشاهده‌ی هرگونه خونریزی غیرطبیعی پس از لابیاپلاستی لازم است در اولین فرصت به جراح خود مراجعه نمائید تا اقدامات درمانی مناسب برای شما صورت پذیرد.

دکتر زهرا ستوده

جراح و متخصص زنان و زایمان و جراحی زیبایی زنان و ناباروری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 4 =