دکتر زهرا ستوده / جوانسازی و جراحی زیبایی واژن / علت گشاد شدن واژن و راه های درمان آن
علت گشاد شدن واژن و راه های درمان آن

علت گشاد شدن واژن چیست؟ آیا این اتفاق طبیعی است؟ گشادی واژن به عنوان افزایش قطر داخلی دیواره واژن تعریف می شود. این می تواند منجر به از دست دادن رضایت جنسی برای زن و شریک زندگی او شود، که بر روی روابط زناشویی و اعتماد به نفس فرد تأثیر می گذارد. شایع ترین علل آن، کشیدگی بیش از حد دیواره واژن در هنگام زایمان است که با تعداد زایمان ها افزایش می یابد. در این مطلب می خواهیم به علل این عارضه و درمان آن بپردازیم.

علت گشاد شدن واژن

علائم گشاد شدن واژن چیست؟

بیمارانی که از این عارضه رنج می برند اغلب از احساس سنگینی یا پری در ناحیه لگن شکایت دارند. همچنین برای زنان مبتلا به این عارضه، نشت ادرار، در مقادیر کم تا متوسط، هنگام خندیدن، دویدن، سرفه کردن یا انجام سایر فعالیت‌های بدنی رایج است. علاوه بر موارد پزشکی این افراد به دلیل گشادی کانال واژن هنگام رابطه جنسی احساس رضایت نمی کنند، حتی ممکن است از رابطه لذتی نبرند.

تشخیص پزشکی گشاد شدن واژن و لگن شامل شرح حال و معاینه فیزیکی نزد پزشک متخصص زنان انجام می شود.

علت گشاد شدن واژن چیست؟

در یک زن جوان سالم، واژن کانالی محکم و عضلانی است. بافت ها الاستیک هستند و پوشش مخاطی باعث روانکاری می شود. لابیاها، چین‌های پوستی در ورودی واژن، از اندام تناسلی خارجی زنانه حساس ولو محافظت می‌کنند. شبکه ای از ماهیچه ها به نام کف لگن از بافت های واژن و همچنین مثانه و روده ها حمایت می کند و این اندام ها را در موقعیت مناسب نگه می دارد.

کلاژن، الاستین و اسید هیالورونیک اجزای اصلی تمام بافت‌های پوست و ماهیچه‌های بدن هستند. این عناصر بافت ها را ضخیم و محکم، الاستیک و هیدراته نگه می دارند. با این حال، با افزایش سن، تولید کندتر می شود، به ویژه در طول یائسگی و پس از آن، با کاهش تولید، این خود را در به صورت پوستی نازک و افتاده و گشاد شدن کانال واژن نشان می دهد.

واژن گشاد می شود و باعث از دست دادن حس برای هر دو شریک جنسی می شود. روانکاری کاهش می یابد و ناراحتی بیشتر می شود. با ضعیف شدن ماهیچه ها، مثانه پایین می آید و باعث فوریت یا نشت ادرار می شود.

از عوامل تاثیر گذار بر این عارضه می توان عوامل زیر را نام برد:

1-بارداری و زایمان طبیعی

بارداری و زایمان طبیعی فشار زیادی بر بدن زن وارد می کند و این تغییرات را تسریع می کند. حتی یک زن جوان که یک نوزاد بزرگ، چند بار زایمان یا زایمان فورسپس داشته است، ممکن است آتروفی واژن یا بی اختیاری ادرار استرسی را تجربه کند.

2-افزایش سن

با افزایش سن تولید کلاژن در بدن کاهش می یابد. کلاژن بافت ها و ماهیچه ها را الاستیک و شاداب نگه می دارد. این طبیعی است که با کاهش کلاژن در بدن بافت های ناحیه تناسلی شل شوند و کانال واژن و پوست آن خاصیت ارتجاعی خود را نسبت به قبل از دست بدهد.

3-یائسگی

با ورود به دوران یائسگی نغییرات زیادی در بدن خانم ها رخ می دهد، که طبیعی است. یکی از این تغییرات کاهش تولید هورمون استروژن است. کاهش این هورمون در بدن تاثیر زیادی بر ناحیه واژن می گذارد، علائمی مانند خشکی واژن، گشاد شدن واژن و نازک شدن دیواره های واژن، که همه این موارد می تواند بر کیفیت رابطه جنسی و زندگی فرد تاثیر بگذارد.

از دیگر عوامل موثر در ایجاد این عارضه می تواند به موارد زیر اشاره کرد:

• اصافه وزن زیاد
  • فعالیت های ورزشی سنگین مانند وزنه برداری و یا بلند کردن مکرر اجسام سنگین
  • آسیب و یا ضربه به این ناحیه و یا جراحی هایی که در ناحیه تناسلی انجام می شود.

برخی از عوامل ژنتیکی و ارثی می توانند به طور مادرزادی می تواند سبب ضعف و سستی عضلات واژن و در نتیجه گشادی کانال واژن شوند.

آیا رابطه جنسی زیاد در گشاد شدن واژن تاثیر دارد؟

هیج مدرک علمی ثابت نکرده است که رابطه جنسی زیاد می تواند کانال واژن شما را گشاد کند. هنگام رابطه جنسی و مقاربت واژینال، واژن شما از طریق فرآیندی خودکار خیس و روان می شود. سپس عضلات ناحیه واژن به اندازه آلت تناسلی منبسط می شوند و پس از آن واژن شما به حالت اولیه خود باز می گردد.

علائم گشاد شدن واژن چیست؟

آیا گشاد شدن واژن درمان دارد؟

اگر شما دچار این عارضه به صورت خفیف شده اید می توانید با ورزش های مانند کگل، عضلات کف لگن و واژن خود را تقویت کنید. انجام این ورزش به این صورت است که به حالت نشسته و یا ایستاده عضلات کف لگن خود را منقبض می کنید درست مانند حالتی که ادرار خود را نگه می دارید، به مدت 3 دقیقه نگه دارید تا ده بار، این تمرین را سه بار در روز انجام دهید.

اگر درجه ی گشادی واژن متوسط تا شدید باشد، پزشک متخصص زنان با توجه به شرایط شما روش های جراحی و غیر جراحی جوانسازی واژن را به شما توصیه می کند، مانند:

اگر احساس می کنید دچار این عارضه شده اید و نسبت به آن احساس ناراحتی می کنید می توانید برای درمان به پزشک متخصص زنان در شهر ری مراجعه کنید.