دکتر زهرا ستوده / بارداری و زایمان / غربالگری قبل از بارداری
۶ دقیقه
غربالگری قبل از بارداری

غربالگری قبل از بارداری

آنچه می خوانید...

آیا غربالگری قبل از بارداری مهم است؟ یکی از راه‌هایی که می‌توانید بهترین شروع زندگی را به کودکتان بدهید، این است که قبل از باردار شدن، مطمئن شوید که از سلامت بالایی برخوردار هستید. شما می توانید از پزشک خود برای معاینه قبل از بارداری، حدود سه ماه تا یک سال قبل از شروع تلاش برای بارداری، بخواهید. می توانید در مورد هر گونه نگرانی که دارید صحبت کنید و در مورد تغییراتی که می توانید برای بارداری سالم تر ایجاد کنید، مشاوره دریافت کنید.

چرا غربالگری قبل از بارداری مهم است؟

غربالگری و چکاپ قبل از بارداری چیست؟

چکاپ قبل از بارداری شامل مجموعه‌ای از آزمایش‌هایی است که ممکن است پزشک به شما و همسرتان توصیه کند، تا اطمینان حاصل شود که هر دوی شما از بیماری‌هایی که می‌توانند شانس باردار شدن شما را از بین ببرند، آزاد هستید. بر اساس نتایج این آزمایش‌ها، پزشک دستورالعمل‌هایی را در اختیار شما قرار می‌دهد که باید در زمینه‌هایی مانند ورزش، رژیم غذایی، سبک زندگی و مکمل‌های ضروری رعایت کنید. او همچنین تغییرات در برخی عادات مانند ترک سیگار کشیدن و مصرف الکل را برای داشتن بارداری ایمن و فرزندی سالم توصیه می کند.

چرا غربالگری قبل از بارداری مهم است؟

معاینه قبل از بارداری برای اطمینان از سلامت و آمادگی جسمانی زن برای پرورش و بچه دار شدن ضروری است. معاینه قبل از بارداری برای یک زوج مهم است، زیرا می تواند احتمال باردار شدن زن را افزایش دهد. در صورت انجام معاینات قبل از بارداری، خطر ناتوانی های مادرزادی، ناهنجاری ها یا سقط جنین نیز کاهش می یابد. این به رد هر گونه عارضه آتی که ممکن است در دوران بارداری در نتیجه مشکلات سلامتی موجود با زن ایجاد شود، کمک می کند.

غربالگری قبل از بارداری شامل چه مواردی می شود؟

هنگام انتخاب یک پزشک متخصص زنان برای غربالگری های قبل از بارداری، می توانید همان پزشکی را انتخاب کنید که قصد دارید بعداً مراقبت های دوران بارداری خود را به او بسپارید. به این ترتیب، همان پزشک متخصص زنان می تواند در مراقبت های قبل از بارداری، قبل از زایمان و بعد از زایمان نیز از شما مراقبت کنند. در طول معاینه قبل از بارداری، پزشک متخصص زنان معاینات و آزمایشات مختلفی را انجام می دهد تا از آمادگی شما برای بارداری مطمئن شود. چند مورد در زیر ذکر شده است:

1. بررسی وزن

برای دانستن اینکه آیا وزن بدن شما ایده آل است یا خیر، لازم است. اگر اینطور نیست، پزشک تغییرات خاصی را در مصرف غذا و رژیم غذایی شما پیشنهاد می کند یا داروهایی را برای کمک به رساندن وزن به حالت عادی تجویز می کند. تا زمانی که وزن بدن شما مناسب نباشد، پزشک اغلب باردار شدن را پیشنهاد نمی کند. شاخص توده بدنی (BMI) بین 18.5 تا 22.9 BMI ایده آل برای زنان است.

2. غربالگری سلامت روان

مسائل مربوط به سلامت روان مانند اختلالات اضطرابی، افسردگی یا اختلالات خوردن می تواند در هنگام بارداری مشکل ایجاد کند. از آنجایی که نوسانات خلقی شدیدی وجود خواهد داشت، این ممکن است اختلالات را افزایش دهد و در بارداری اختلال ایجاد کند. برای کاهش خطر اختلالات خلقی، یک غربالگری سلامت روان قبل از بارداری توسط پزشک در حین یا بعد از معاینه انجام می شود. این همچنین به هرگونه تغییر مربوط به داروهایی که قبلاً استفاده می شد مربوط می شود.

3. آزمایش ادرار

بررسی ادرار برای وجود عفونت ادراری و بیماری های کلیوی بخشی از هر چک آپ قبل از بارداری است.

4. غربالگری زنان

این غربالگری برای بررسی فیبروم رحم، کیست، تومورهای خوش خیم یا هر گونه بیماری التهابی لگن (PID) انجام می شود. همچنین قاعدگی های نامنظم و PCOS (سندرم تخمدان پلی کیستیک) یا هر بیماری زنانه دیگری را که می تواند بارداری را مختل کند بررسی می کند.

5. معاینه سینه، لگن و شکم

معاینه لگن عفونت هایی مانند مخمر یا تریکومونیازیس را که ممکن است مشکل ساز باشد بررسی می کند. شکم معاینه می شود تا بررسی شود، که آیا ناهنجاری های فیزیکی وجود دارد یا خیر. سینه ها برای بررسی توده هایی که ممکن است نیاز به توجه داشته باشند، معاینه می شوند.

6. اندازه گیری فشارخون

بررسی فشار خون برای شناسایی این که شما فشار خون بالایی دارید یا اینکه افت فشار دارید، انجام می شود. زیرا هر دو ممکن است منجر به عوارض در دوران بارداری شوند.

7. تست پاپ اسمیر

آزمایش پاپ اسمیر بخشی جدایی ناپذیر از اولین ملاقات شما با پزشک است. این آزمایش با قرار دادن اسپکولوم در واژن برای مشاهده دهانه رحم انجام می شود. سپس پزشک یک سواب پنبه ای را روی دهانه رحم می زند و سلول هایی را جمع آوری می کند که برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه فرستاده می شوند. این آزمایش بررسی می‌کند که آیا شما به بیماری‌های مقاربتی (STD) مانند HIV یا هپاتیت B آلوده هستید یا خیر، یا اینکه تغییراتی در دهانه رحم به نشانه ای سرطان وجود دارد. اگر پزشک سلول‌های غیرطبیعی را در طول این معاینه پیدا کند، کولپوسکوپی انجام می‌شود.

8. آزمایش خون

آزمایش‌های خون زیر برای بررسی شرایط مختلف انجام می‌شود:

  • کمبود ویتامین D
  • دیابت
  • شمارش هموگلوبین
  • فاکتور Rh
  • سرخجه
  • واریسلا
  • بیماری سل
  • هپاتیت B
  • توکسوپلاسموز
  • عملکرد تیروئید
  • STD
آزمایشات قبل از بارداری

9. شرایط ژنتیکی

اگر خانواده شما سابقه تالاسمی، فیبروز کیستیک یا سندرم داون دارند با پزشک خود صحبت کنید تا بررسی های بیشتری انجام شود.

10. مکمل های ویتامین

پزشک با توجه به شرایط شما و آزمایشات انجام گرفته به شما ویتامین های مورد نیاز را توصیه می کند. به محض شروع تلاش برای بچه دار شدن، باید مصرف مکمل حاوی 400 میکروگرم (mcg) اسید فولیک در روز را شروع کنید. شما باید این وضعیت را تا هفته دوازدهم بارداری ادامه دهید.

11. پیشگیری از بارداری

پزشک خود را در مورد روش های پیشگیری از بارداری که استفاده می کردید مطلع کنید. اکثر تمرینات تاثیری بر مدت زمان بارداری به محض توقف استفاده از آن ها ندارند. با این حال، اگر از تزریق های ضد بارداری استفاده کرده اید، ممکن است تا یک سال طول بکشد تا باروری شما به حالت عادی بازگردد.

12. بارداری های گذشته

همیشه توصیه می شود در مورد هرگونه سقط جنین، بارداری های پوچ یا حاملگی خارج از رحمی که ممکن است در گذشته داشته اید صحبت کنید. اگرچه این می تواند برای شما سخت باشد، اما به پزشک کمک می کند تا برای بهترین مراقبت آماده شود.

12. پرس و جوهای عمومی

می توانید انتظار داشته باشید که پزشک درباره رژیم غذایی، سلامتی شما به طور کلی، سبک زندگی، برنامه ورزشی و شغل فعلی شما صحبت کند. هر گونه عارضه را با دوره های قاعدگی خود در میان بگذارید. هر گونه بیماری موجود مانند آسم یا دیابت نیز در طول معاینه مورد توجه پزشک شما خواهد بود.

علاوه بر موارد گفته شده پزشک متخصص زنان در شهر ری برای اطمینان ممکن است عکسبرداری سونوگرافی و سونوگرافی واژینال برای اطمینان از اینکه بیماری زنان ندارید، توصیه کند.

دکتر زهرا ستوده

جراح و متخصص زنان و زایمان و جراحی زیبایی زنان و ناباروری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × سه =