دکتر زهرا ستوده / جوانسازی و جراحی زیبایی واژن / مراقبت های بعد از لابیاپلاستی
۵ دقیقه
مراقبت های بعد از لابیاپلاستی

مراقبت های بعد از لابیاپلاستی

آنچه می خوانید...

نتایج مثبتی که از جراحی لابیاپلاستی حاصل می‌شود باعث شده است که هر روز افراد بیشتری مشتاق انجام این جراحی باشند. با اینکه جراحی لابیاپلاستی یک جراحی ساده سرپایی می‌باشد که در مدت کمتر از دو ساعت انجام می‌شود و پس از پایان جراحی بیمار می‌تواند به منزل بازگردد اما مانند هر جراحی جهت کاهش دوران نقاهت و جلوگیری از عوارض پس از جراحی نیاز به مراقبت‌هایی دارد. در ادامه‌ی این مقاله دستورالعمل‌های کلی در مورد مراقبت های بعد از لابیاپلاستی بیان می‌شود.

مراقبت های بعد از لابیاپلاستی چیست؟

مراقبت های بعد از لابیاپلاستی چیست؟

بعد از هر جراحی اقدامات و مراقبت های خاصی لازم است تا بهبودی کامل حاصل شود و عوارضی ایجاد نگردد، جراحی لابیاپلاستی از این قاعده مستثنی نمی باشد، شما باید بعد از انجام این جراحی برای جلوگیری از ایجاد عوارض و همچنین بهترین نتیجه از لابیاپلاستی توصیه های پزشک متخصص زنان خود را دنبال کنید.

مراقبت کامل از محل برش و زخم‌های ایجاد شده

مراقبت از محل زخم و بخیه‌ها پس از هر جراحی که برشی روی پوست بدن ایجاد شده باشد از نکات مهم می‌باشد اما در مورد جراحی لابیاپلاستی با توجه به اینکه محل جراحی در قسمت حساسی از بدن می‌باشد لزوم مراقبت‌ها جهت جلوگیری از هرگونه عفونت و یا بافت اسکار افزایش می‌یابد. جهت مراقبت از زخم و برش‌ها دستورالعمل‌های بهداشتی که جراح زیبایی زنان به شما توصیه نموده است را دنبال نمائید.

دوش گرفتن پس از لابیاپلاستی

روز پس از جراحی می‌توانید به حمام بروید اما جهت استحمام لازم است که به نکاتی توجه نمائید:

  • تا زمان بهبودی کامل از نشستن در وان یا کف حمام خودداری نمائید.
  • مدت زمان دوش گرفتن را تا جایی که می‌توانید کاهش دهید.
  • در طی 2 هفته‌ی اول محل برش‌ها را با صابون و آب به آرامی بشوئید و از گونه فشار و لمس در محل برش‌ها خودداری نمائید.
  • پس از استحمام به طور کامل ناحیه تناسلی خود را خشک نمائید و قبل از پوشیدن لباس کمی وازلین روی لباس زیر و یا پد بهداشتی بمالید.

خونریزی پس از لابیاپلاستی

در طی روزهای اول پس از جراحی مقدار کمی خونریزی بعد از لابیاپلاستی کاملاً طبیعی می‌باشد و جای هیچ گونه نگرانی نمی‌باشد، جهت کنترل خونریزی می‌توانید از پدهای بهداشتی روزانه استفاده نمائید.

در صورتی که میزان خونریزی شما به تدریج بهبود نیافت و احساس می‌کنید که میزان خونریزی شما شدیدتر شده است لازم است تا در اولین فرصت با جراح خود تماس بگیرید.

انجام ورزش و سایر فعالیت‌ها پس از لابیاپلاستی

  • تا یک ماه پس از لابیاپلاستی از هرگونه ورزش، بلند کردن اجسام سنگین و یا سایر فعالیت‌ها خودداری نمائید تا احتمال خونریزی و تورم در محل جراحی کاهش بیابد.
  • از ایستادن به مدت طولانی در طی هفته‌های اول پس از لابیاپلاستی خودداری نمائید. ایستادن به مدت طولانی منجر به افزایش تورم در ناحیه جراحی می‌شود.
  • راه رفتن پس از لابیاپلاستی منجر به ایجاد اصطکاک بین برش‌ها در ناحیه تناسلی می‌شود و ممکن است منجر به بروز خونریزی‌های خفیف و شدید شود بنابراین طی یک هفته‌ی اول تا جایی که می‌توانید کمتر راه بروید و سعی کنید بیشتر استراحت نمائید.

کاهش تورم

جهت کاهش تورم و التهاب در محل برش‌ها علاوه بر نکاتی که پیشتر بیان شد می‌توانید در 48 ساعت اول پس از جراحی هنگامی که دراز کشیده‌اید از کمپرس آب سرد جهت کنترل تورم و همچنین درد در ناحیه تناسلی استفاده نمائید.

مصرف داروها

داروهایی که پس از لابیاپلاستی تجویز می‌شود شامل آنتی بیوتیک‌ها جهت پیشگیری از عفونت، مسکن‌ها جهت کنترل درد و داروهایی جهت جلوگیری از تورم و التهاب می‌باشد. نکته‌ی مهم در مصرف تمام داروها استفاده به موقع در زمان مشخص شده می‌باشد.

هنگامی که بدن در حال تجربه‌ی درد می‌باشد ضربان قلب و فشار خون افزایش می‌یابد بنابراین احتمال خونریزی در محل برش‌ها نیز زیاد می‌شود بنابراین مصرف به موقع مسکن‌ها پیش از شروع درد هم از احتمال خونریزی و هم از ناراحتی و درد پس از جراحی جلوگیری می‌نماید.

بازگشت به محل کار یا فعالیت‌های روزانه

توصیه می‌شود 5 تا 7 روز پس از لابیاپلاستی استراحت نمائید و فعالیت های روزمره‌ی خود را به تعویق بیندازید و پس از این مدت در صورتی که از لحاظ جسمانی احساس کردید در شرایط مناسبی قرار دارید می‌توانید فعالیت‌های روزمره‌ی خود را آغاز نمائید. روند بهبود با توجه به سیستم ایمنی و شرایط جسمانی در افراد مختلف متفاوت است و برخی از افراد ممکن است به مدت کمتر و یا بیشتری جهت استراحت احتیاج داشته باشند بنابراین جهت شروع کار و از سر گیری فعالیت‌های روزمره‌ی خود عجله نکنید و تنها زمانی که حس کردید آمادگی بازگشت به محل کار را دارید می‌توانید کار خود را شروع نمائيد.

رابطه جنسی پس از لابیاپلاستی

جهت شروع رابطه جنسی لازم است باید تا بهبودی کامل صبر نمائید، توصیه می‌‌شود بین 6 تا 8 هفته پس از لابیاپلاستی از هرگونه رابطه جنسی واژینال خودداری نمائید و تنها زمانی که پزشک به شما اعلام کرد که مشکلی جهت از سرگیری رابطه جنسی وجود ندارد می‌توانید فعالیت‌های جنسی خود را آغاز نمائید. همچنین تا 2 ماه از قرار دادن تامپون و یا هرگونه اجسام خارجی در واژن خودداری کنید.

کلام آخر

نکاتی که در این مقاله بیان شد موارد کلی از مراقبت‌های پس از لابیاپلاستی بود اما باید توجه بفرمائید که هر بیمار با توجه به وضعیت عمومی سلامت خود و همچنین سایر عوامل فردی ممکن است احتیاج به مراقبت‌های ویژه‌ای داشته باشد بنابراین لازم است پس از انجام جراحی در مورد تمام دستورات مراقبتی پس از لابیاپلاستی از متخصص زنان در شهر ری اطلاعات لازم را کسب نمائید.

دکتر زهرا ستوده

جراح و متخصص زنان و زایمان و جراحی زیبایی زنان و ناباروری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 7 =