دکتر زهرا ستوده / بارداری و زایمان / تعیین جنسیت قبل از بارداری با روش PGD
۵ دقیقه
تعیین جنسیت قبل از بارداری با روش PGD

تعیین جنسیت قبل از بارداری با روش PGD

آنچه می خوانید...

PGD تنها روشی در جهان است که در آن میزان موفقیت انتخاب جنسیت بیش از 99 درصد دقیق است. تشخیص ژنتیکی پیش از لانه گزینی (PGD) نه تنها روشی است که برای انتخاب جنسیت استفاده می شود، بلکه سلامت ژنتیکی جنین را نیز بررسی می کند تا از انتقال بیماری های ارثی به جنین جلوگیری کند. جنین ها در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می گیرند. امروز می خواهیم به تعیین جنسیت قبل از بارداری با روش PGD بپردازیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

PGD چیست؟

PGD چیست؟

یک روش برای تعیین جنسیت قبل از لانه گزینی جنین در رحم است. با این روش می توان تخمک را به جنس دختر یا پسر بارور کرد. همچنین این یک روش بسیار دقیق است که یک ابزار تشخیصی ارزشمند را به زوج‌هایی که در معرض خطر بالای انتقال یک اختلال ژنتیکی به فرزندان آینده خود هستند، ارائه می‌کند.

دلیل انتخاب تعیین جنسین قبل بارداری با PGD

  • برای زوجینی که می خواهند جنسیت نوزاد خود را تعیین کنند.
  • برای بیمارانی که بیش از یک سقط جنین داشته اند.
  • برای بیمارانی که در معرض ابتلا به ناهنجاری های کروموزومی یا اختلالات تک ژنی مانند بیماری سلول داسی شکل هستند.
  • برای بیمارانی که درمان IVF چندین بار شکست خورده است.
  • برای بیمارانی که از ناهنجاری در اسپرم رنج می برند.
  • برای بیمارانی که مشکلات بارداری مربوط به سن دارند.

انتخاب جنسیت PGD به دلایل پزشکی

در برخی موارد از انتخاب جنسیت برای پیشگیری از یک بیماری ژنتیکی استفاده می شود. بیماری‌های مرتبط مانند دیستروفی عضلانی یا هموفیلی، از مادر به ارث می‌رسد، اما فقط بر فرزندان پسر تأثیر می‌گذارد. سایر بیماری ها، از جمله اوتیسم و ​​سندرم X ، احتمال بیشتری دارد که مردان را نسبت به زنان تحت تأثیر قرار دهد. با انتخاب جنسیت، زوج ها می توانند به طور قابل توجهی احتمال تولد نوزادشان با یکی از این شرایط جدی و بالقوه تهدید کننده زندگی را کاهش دهند.

بیشتر بخوانید: درمان ناباروری با آی یو آی (IUI)

انتخاب جنسیت PGD به دلایل انتخابی

برخی از والدین به شدت تمایل به داشتن فرزندی با جنسیت خاص دارند، صرف نظر از نشانه های پزشکی. این ترجیحات «انتخابی» انتخاب جنسیت اغلب بر اساس تمایل به چیزی است که «تعادل خانوادگی» نامیده می‌شود، زمانی که تنها یک جنسیت در خانواده وجود دارد. برای مثال، زوجی که قبلاً سه پسر دارند ممکن است آرزوی داشتن فرزند دختر داشته باشند.

 روش PGD چگونه انجام می شود؟

اولین قدم برای PGD ایجاد جنین در خارج از بدن زن توسط IVF است. این جنین ها تا زمانی که بین 6 تا 10 سلول بشوند (روز 3) کشت می شوند، به طوری که می توان یک یا دو سلول را برای تجزیه و تحلیل ژنتیکی (بیوپسی سلولی) خارج کرد. حذف این سلول ها به رشد جنین آسیبی نمی رساند.

سلول ها برای موارد زیر مورد آزمایش قرار می گیرند:

  • برای اختلالات کروموزومی
  • برای نقص های تک ژنی

جنین‌هایی که حامل اختلال ژنتیکی آزمایش‌شده نیستند، می‌توانند به رحم منتقل شوند تا بارداری طبیعی داشته باشند.

روش PGD

مراحل تعیین جنسیت با PGD

  • آزمایشات قبل از شروع این روش: انجام آزمایش خون که باروری و ذخیره تخمدان شما را تعیین می کند. همچنین باید یک سونوگرافی ترانس واژینال انجام دهید.
  • مصرف داروهای تجویزی: یکسری تزریق های هورمونی به مادر برای تخمک گذاری های بیشتر انجام می‌گیرد.
  • جمع آوری تخمک: در محیط آزمایشگاهی تعداد زیادی تخمک از مادر گرفته می شود و مقداری اسپرم نیز از پدر ذخیره می‌گردد. اسپرم ها جهت بارور کردن تخمک ها در محیط آزمایشگاهی مورد استفاده می‌شوند. برای به دست آوردن بالاترین کیفیت اسپرم، توصیه می کنیم حداقل 2 روز قبل از جمع آوری تخمک، رابطه جنسی نداشته باشید.
  • کشت جنین در آزمایشگاه
  • تجزیه و تحلیل ژنتیکی PGD: در روز سوم زمانی که 8 سلول تشکیل می‌شود. بیوپسی جنین در روز سوم انجام می‌شود و برای تشخیص ژنتیکی در آزمایشگاه بررسی می‌شود. تجزیه و تحلیل 2 روز طول می‌کشد. نتایج در روز انتقال جنین قبل از انجام عمل با زوجین به اشتراک گذاشته می شود.
  • انتقال جنین: یکی از رویان های سالم بر اساس جنسیت مورد دلخواه مادر و پدر به رحم مادر منتقل می‌شود. در حین انتقال جنین شما لباس استریل شده می پوشید. در این روش نیازی به آرامبخش نیست و شما مجاز به خوردن و آشامیدن هستید. با استفاده از اسپکولوم واژینال، پزشک دهانه رحم شما را آشکار می کند و واژن و دهانه رحم را استریل می کند. با کمک تجهیزات تخصصی، جنین های شما تحت هدایت سونوگرافی به داخل رحم منتقل می شوند. پس از انتقال، شما باید حداقل 2 ساعت صاف دراز بکشید.

روش PGD ​​برای جلوگیری از سقط جنین

بسیاری از زوج‌ها انتخاب جنسیت PGD را انتخاب می‌کنند تا جنین‌های خود را از نظر ناهنجاری‌های کروموزومی خاص (مانند سندرم داون) یا بیماری‌های ژنتیکی خانوادگی غربال کنند.

بیش از 50 درصد جنین های زنان 35 تا 39 ساله دارای ناهنجاری های کروموزومی هستند. این درصد برای زنان بالای 40 سال به 80 درصد یا بیشتر افزایش می یابد. جنین های غربالگری شده با PGD خطر ناهنجاری های کروموزومی و سقط جنین خیلی کمتری دارند.

نکته اصلی این است که IVF و PGD شانس بیشتری برای داشتن جنین های طبیعی با جنسیت مشخص برای انتقال و انجماد فراهم می کند.

مزایای تعیین جنسیت با PGD

  • آزمایش های ژنتیکی و کرموزمی در روش PGD به معنای تشخیص و تعیین بیماری های ژنتیکی و کروموزوم های غیر طبیعی می باشد.
  • جنین های ناسالم را تعیین و مشخص می کند و از انتقال آن ها به رحم زن جلوگیری می کنند.
  • در صورت مشاهده ناهنجاری جدی ژنتیکی در جنین ها ایجاد شده، پزشک متخصص زنان در شهر ری به زوج هشدار داده و از مشکل به وجود آمده آن ها را مطلع می کند.

هزینه روش PGD

هزینه روش PGD به مکانی که این روش انجام می گردد، نیز بستگی دارد. همچنین علاوه بر هزینه های این روش فرد باید هزینه ویزیت و سونوگرافی را نیز بپردازد .

دکتر زهرا ستوده

جراح و متخصص زنان و زایمان و جراحی زیبایی زنان و ناباروری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 17 =