دکتر زهرا ستوده / بارداری و زایمان / کم خونی در بارداری
۷ دقیقه
کم خونی در بارداری

کم خونی در بارداری

آنچه می خوانید...

بدن شما هنگام باردار شدن دچار تغییرات زیادی می شود. مقدار خون در بدن شما حدود 20 تا 30 درصد افزایش می یابد، که باعث افزایش تامین آهن و ویتامین های مورد نیاز بدن برای ساخت هموگلوبین می شود. برخی از زنان در دوران بارداری دچار کم خونی می شوند، به این معنی که گلبول های قرمز بسیار کمی در بدن خود دارند. اگر کم خونی در این دوران شدید باشد، عوارضی جدی برای مادر و جنین به همراه دارد. امروز می خواهیم در مورد کم خونی در بارداری با شما صحبت کنیم.

چرا زنان باردار کم خون می شوند؟

کم خونی در بارداری چیست؟

در دوران بارداری مقدار خون در بدن شما حدود 20 تا 30 درصد افزایش می یابد، که باعث افزایش تامین آهن و ویتامین های مورد نیاز بدن برای ساخت هموگلوبین می شود. هموگلوبین پروتئین موجود در گلبول های قرمز خون است که اکسیژن را به سلول های دیگر بدن شما می رساند.

بسیاری از زنان فاقد مقدار کافی آهن مورد نیاز برای سه ماهه دوم و سوم هستند. هنگامی که بدن شما به آهن بیشتری از آنچه در دسترس است نیاز دارد، ممکن است دچار کم خونی شوید.

کم خونی خفیف در دوران بارداری به دلیل افزایش پیدا کردن حجم خون طبیعی می باشد. با این حال، کم خونی شدیدتر می تواند کودک شما را در معرض خطر بیشتری برای کم خونی در مراحل بعدی نوزادی قرار دهد. علاوه بر این، اگر در دو سه ماهه اول بارداری به طور قابل توجهی کم خونی دارید، در معرض خطر بیشتری برای زایمان زودرس یا تولد نوزاد کم وزن هستید. کم خونی نیز با افزایش خطر از دست دادن خون در حین زایمان و دشوارتر کردن مبارزه با عفونت ها، در مادر را به همراه دارد.

علائم و نشانه های کم خونی در بارداری چیست؟

علائم و نشانه های کم خونی در بارداری چیست؟

نشانه های کم خونی در بارداری می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خستگی و کمبود انرژی
  • تنگی نفس
  • تپش قلب
  • پوست رنگ پریده
  • مشکل در تمرکز

بسیاری از علائم کم خونی در دوران بارداری نیز علائمی هستند که حتی اگر کم خون نباشید ممکن است آن را تجربه کنید. پزشکان معمولاً چندین آزمایش را برای بررسی درصد گلبول های قرمز در پلاسمای شما و میزان هموگلوبین در خون انجام می دهند. این ها شاخص هایی هستند که نشان می دهد آیا شما در معرض خطر کم خونی هستید یا خیر.

چرا زنان باردار کم خون می شوند؟

بدن در طول بارداری برای مراقبت از جنین در حال رشد تغییرات زیادی می کند. بدن در دوران بارداری به خون زیادتری نیاز دارد. یک زن به طور متوسط در زمانی که باردار نیست حدود 5 لیتر خون خواهد داشت، در حالی که در اواخر بارداری 7 تا 8 لیتر خون دارد.

ساخت سلول های خونی اضافی به آهن، ویتامین B12 و فولیک اسید فراوان نیاز دارد تا تمام هموگلوبین اضافی مورد نیاز ساخته شود. کمبود آهن عامل اصلی این مشکل در دوران بارداری است. شما در دوران بارداری 3 برابر بیشتر از زمانی که باردار هستید به آهن نیاز دارید و نیاز به آهن در طول بارداری افزایش می یابد.

متأسفانه آهن به سختی جذب می شود و همین امر ساخت هموگلوبین را سخت می کند. بنابراین بسیاری از زنان در دوران بارداری دچار کم خونی می شوند مگر اینکه مکمل آهن مصرف کنند.

کم خونی در بارداری همچنین می تواند ناشی از کمبود فولیک اسید و ویتامین B12، خونریزی یا داشتن بیماری هایی مانند پره اکلامپسی یا بیماری سلول داسی شکل باشد.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر کم خونی بارداری هستند؟

شما در معرض خطر کم خونی در دوران بارداری خود هستید اگر:

  • دو بارداری نزدیک به هم داشته باشید
  • بیش از یک فرزند باردار هستند
  • به دلیل تهوع صبحگاهی اغلب استفراغ می کنند.
  • آهن کافی مصرف نکنید.
  • قاعدگی های  قبل از بارداری سنگین باشد.
  • قبلا سابقه ای کم خونی داشته اید.

آیا در دوران بارداری از نظر کم خونی معاینه خواهم شد؟

بله، برای بررسی شرایطی که ممکن است بر جنین شما تأثیر بگذارد، از جمله کم خونی، باید در وقت ملاقات و در هفته 28 بارداری آزمایش خون بدهید.

اگر بیش از یک نوزاد باردار هستید، باید در هفته 20-24 یک آزمایش خون اضافی انجام می دهید. تشخیص به موقع امکان درمان سریع را به شما می دهد تا از عوارض آن در دوران بارداری جلوگیری شود.

اگر فکر می کنید علائم این عارضه دارید و می توانید در هر مرحله از بارداری آزمایش کم خونی بدهید، می توانید در هر زمانی به پزشک متخصص زنان خود مراجعه کنید.

آیا کم خونی بارداری قابل پیشگیری است؟

اگر باردار هستید یا در تلاش برای باردار شدن هستید، تغذیه خوب بهترین راه برای جلوگیری از کم خونی است. خوردن غذاهای سرشار از آهن (مانند سبزیجات با برگ سبز تیره، گوشت قرمز، غلات غنی شده، تخم مرغ و بادام زمینی) می تواند به حفظ آهن مورد نیاز بدن برای عملکرد صحیح کمک کند. متخصص زنان و زایمان برای اطمینان از اینکه آهن و اسید فولیک کافی دارید، ویتامین ها را نیز تجویز می کند. شما باید که روزانه حداقل 27 میلی گرم آهن مصرف کنید. اگر در دوران بارداری دچار کم خونی شدید، معمولاً با مصرف مکمل های آهن و اسید فولیک می توان آن را درمان کرد.

از پزشک خود در مورد خطر کم خونی خود بپرسید و مطمئن شوید که در اولین ویزیت قبل از زایمان آزمایش خون دهید.

سوالات متداول

دکتر زهرا ستوده

جراح و متخصص زنان و زایمان و جراحی زیبایی زنان و ناباروری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − پنج =