دکتر زهرا ستوده / بارداری و زایمان / درمان ناباروری با آی یو آی (IUI)
۷ دقیقه
درمان ناباروری با آی یو آی (IUI)

درمان ناباروری با آی یو آی (IUI)

آنچه می خوانید...

IUI (تلقیح داخل رحمی) نوعی لقاح مصنوعی است، که در آن اسپرم مستقیماً در رحم زن قرار می گیرد. هدف از این درمان افزایش شانس لقاح با افزایش تعداد اسپرم های سالمی است که به لوله های فالوپ می رسد، در زمانی که زن بیشترین شانس باروری را دارد. این یک درمان رایج باروری برای زوج ها یا افرادی است که مایل به باردار شدن هستند ولی برای بار دار شدن مشکلات خاصی دارند. امروز می خواهیم در مورد درمان ناباروری با آی یو آی (IUI) صحبت کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

روش ای یو ای برای چه کسانی مناسب است؟

آی یو آی (IUI) چیست؟

لقاح داخل رحمی (IUI)، نوعی لقاح مصنوعی، یک درمان باروری است که در آن اسپرم مستقیماً در رحم فرد قرار می گیرد.

در طول یک بارداری طبیعی، اسپرم باید از واژن شما از طریق دهانه رحم، به رحم و لوله های فالوپ شما حرکت کند. تنها 5 درصد از اسپرم ها می توانند از واژن به رحم بروند. هنگامی که تخمدان شما یک تخمک آزاد می کند، به لوله فالوپ شما می رود. اینجا جایی است که اسپرم و تخمک به هم می رسند و لقاح اتفاق می افتد. با آی یو آی، اسپرم جمع آوری، شسته و غلیظ می شود تا فقط اسپرم با کیفیت بالا باقی بماند. این اسپرم مستقیماً با یک کاتتر (لوله نازک) در رحم شما قرار می گیرد و آن را به لوله های فالوپ شما نزدیک می کند. IUI رسیدن اسپرم به تخمک را آسان تر می کند زیرا زمان و مسافتی را که باید طی کند کاهش می دهد. این روش شانس شما را برای باردار شدن افزایش می دهد.

پزشک متخصص زنان اغلب IUI را قبل از سایر درمان های تهاجمی تر و گران قیمت باروری امتحان می کنند. IUI را می توان با اسپرم شریک زندگی شما یا با اسپرم اهدا کننده انجام داد. یک فرد ممکن است برای اطمینان از آزاد شدن تخمک در طی تخمک گذاری از داروهای باروری استفاده کند.

ای یو ای (IUI ) چیست؟

روش ای یو ای برای چه کسانی مناسب است؟

افراد IUI را به دلایل زیادی انتخاب می کنند، مانند مسائل ناباروری، یا به عنوان یک گزینه باروری برای زنانی که می خواهند بدون شریک، با استفاده از اهدا کننده اسپرم، بچه دار شوند.

تلقیح داخل رحمی (IUI) ممکن است در صورت وجود این شرایط استفاده شود:

  • مشکلات مخاط دهانه رحم یا سایر مشکلات دهانه رحم شما: دهانه رحم شما واژن و رحم شما را از یکدیگر جدا می کند. مخاط تولید شده توسط دهانه رحم به اسپرم کمک می کند تا از واژن، از طریق رحم و لوله های فالوپ شما حرکت کند. مخاط غلیظ می تواند شنا را برای اسپرم سخت کند. با IUI، اسپرم دهانه رحم شما را دور می زند و مستقیماً به رحم شما می رود.
  • تعداد کم اسپرم یا سایر اختلالات اسپرم: تجزیه و تحلیل مایع منی بخشی از درمان ناباروری است. ممکن است نشان دهد که اکثر اسپرم های شریک زندگی شما کوچک، ضعیف، کند یا به شکل عجیبی است، یا اینکه همسرتان اسپرم زیادی ندارد. IUI می تواند به این مشکلات کمک کند زیرا فقط اسپرم با کیفیت بالا انتخاب شده و در درمان شما استفاده می شود.
  • زوج هایی که به دلیل شرایط پزشکی (مانند آندومتریوز یا تعداد یا کیفیت کم اسپرم) ناباروری را تجربه می کنند.
  • زوج هایی که نمی دانند به چه علت بارور نمی شوند.

IUI  یک گزینه درمانی پرکاربرد است زیرا یک جایگزین کم تهاجمی و کم‌هزینه برای لقاح آزمایشگاهی (IVF) است و می‌توان آن را به راحتی انجام داد.

چگونه برای درمان با آی یو آی (IUI) آماده شویم؟

قبل از شروع درمان ناباروری با آی یو آی (IUI)، به معاینه پزشکی کامل و آزمایش های باروری نیاز دارید. همسر شما نیز معاینه و آزمایش خواهد شد. این می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • معاینه رحم
  • سونوگرافی از رحم شما
  • تجزیه و تحلیل مایع منی
  • غربالگری عفونت های مقاربتی و سایر بیماری های عفونی
  • آزمایشات خون

پزشک متخصص شما ممکن است مصرف اسید فولیک (که در اکثر ویتامین های دوران بارداری وجود دارد) را حداقل سه ماه قبل از بارداری یا درمان ای یو ای توصیه کند.

مراحل درمان ناباروری با آی یو آی (IUI) چیست؟

هر برنامه درمانی ممکن است روند کمی متفاوت داشته باشد. درمان IUI معمولاً شامل موارد زیر است:

تخمک گذاری

پزشک متخصص زنان شما باید دقیقا بداند چه زمانی تخمک گذاری می کنید. زمان تخمک گذاری برای اطمینان از تزریق اسپرم در زمان مناسب بسیار مهم است.

تعیین زمان تخمک گذاری را می توان با استفاده از کیت پیش بینی تخمک گذاری در خانه انجام داد که هورمون لوتئین کننده  (LH) را تشخیص می دهد. پزشک شما همچنین می تواند LH را در آزمایش خون تشخیص دهد. همچنین ممکن است از سونوگرافی ترانس واژینال برای جستجوی علائم بالغ شدن تخمک استفاده کنند. گاهی اوقات، به شما تزریق گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) یا سایر داروهای باروری داده می شود تا تخمک گذاری کنید. تخمک گذاری معمولا حدود 10 تا 16 روز پس از اولین روز پریود شما اتفاق می افتد.

تلقیح (قرار دادن اسپرم در رحم) معمولاً در عرض 24 تا 36 ساعت پس از تشخیص LH (در خون یا ادرار) یا پس از تزریق hCG انجام می شود.

آماده سازی نمونه اسپرم

همسر شما در روز تزریق اسپرم به رحم شما، نمونه اسپرم تازه ارائه می دهد. در برخی موارد، همسر شما می‌تواند نمونه را قبلا ارائه کند و می‌تواند آن را تا زمان استفاده منجمد کرد. اسپرم برای تلقیح از طریق فرآیندی به نام “شستشوی اسپرم” آماده می شود که مقدار متمرکزی از اسپرم سالم را بیرون می کشد. اگر از اسپرم اهداکننده استفاده می کنید، بانک اسپرم معمولاً اسپرم هایی را می فرستد که از قبل شسته شده اند.

تلقیح

روش تلقیح ساده است و فقط چند دقیقه طول می کشد. شما دراز می کشید و پزشک متخصص زنان یک اسپکولوم را در واژن شما قرار می‌دهد، مشابه آنچه در طول آزمایش پاپ اتفاق می‌افتد. سپس یک کاتتر از طریق دهانه رحم به داخل رحم شما وارد می شود. در نهایت، پزشک شما نمونه اسپرم شسته شده را به رحم شما تزریق می کند.

ممکن است از شما خواسته شود که 10 تا 30 دقیقه پس از تلقیح دراز بکشید. بارداری در صورتی اتفاق می افتد که اسپرم تخمک را بارور کند و تخمک بارور شده در دیواره رحم شما کاشته شود.

ممکن است بعد از IUI به شما برای حفظ پوشش داخلی رحم پروژسترون داده شود، این کار می تواند شانس لانه گزینی را افزایش دهد. تقریباً دو هفته پس از IUI می توانید آزمایش بارداری بدهید.

عوارض IUI چیست؟

برخی از افراد عوارض جانبی خفیفی را از داروهای باروری تجربه می کنند. شایع ترین عوارض بعد از تلقیح، گرفتگی و لکه بینی است.

IUI می تواند از نظر ذهنی و جسمی کمی دشوار باشد. زوج ها یا افرادی که از مشکلات ناباروری رنج می برند و به دنبال فناوری های کمک باروری هستند، اغلب با افسردگی دست و پنجه نرم می کنند. اگر احساس ناامیدی می کنید با پزشک خود صحبت کنید تا بتوانند در این روند به شما کمک کنند.

کلام اخر

اگر برای باردار شدن مشکل دارید، به پزشک متخصص زنان در شهر ری مراجعه کنید. بسیاری از افراد با ناباروری دست و پنجه نرم می کنند و گزینه هایی برای کمک به شما وجود دارد. IUI ممکن است یکی از این گزینه ها باشد. پزشک شما برای تعیین درمان مناسب باروری برای کمک به شما در رسیدن به بارداری موفق همکاری خواهد کرد.

دکتر زهرا ستوده

جراح و متخصص زنان و زایمان و جراحی زیبایی زنان و ناباروری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 18 =