درمان یائسگی

‎ایا درمان یائسگی لازم است؟ آیا می توان یائسگی را درمان کرد؟ یائسگی یک فرآیند طبیعی است که همه ی خانم ها در زندگی خود تجربه می کنند. در برخی موارد، اغلب نیازی به درمان نیست. ولی زمانی که علائم یائسگی زندگی روزانه ی شما را مختل می کند، باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید، ممکن است پزشک درمان را توصیه کند. انواع مختلفی از درمان ها برای کاهش و مدیریت علائم یائسگی وجود دارد، که در این مطلب می خواهیم به آن ها بپردازیم.

درمان یائسگی با اراف واژینال

آیا یائسگی قابل درمان است؟

همانطور که گفته شد، یائسگی یک فرآیند طبیعی است که همه ی خانم ها آن را طی می کنند. درمان قطعی برای این اتفاق طبیعی وجود ندارد ولی با بسیاری از اقدامات می توان علائم آن را مدیریت کرد. در برخی موارد، ممکن است اصلا برای یائسگی نیازی به درمان نداشته باشید. ولی در مواردی علائم یائسگی زندگی شما را مختل می کند. در این زمان درمان علائم ضروری است.

گزینه های درمانی این عارضه طبیعی عبارتند از:

1. هرمون درمانی
  2. درمان های غیر هورمونی
آیا یائسگی قابل درمان است؟

‎ هورمون درمانی برای یائسگی

در طول یائسگی، بدن شما تغییرات هورمونی عمده ای را تجربه می کند و کاهش میزان هورمون هایی که می سازد. تخمدان های شما استروژن و پروژسترون تولید می کنند. زمانی که تخمدان های شما دیگر استروژن و پروژسترون کافی تولید نمی کنند، هورمون درمانی می تواند هورمون های از دست رفته را جبران کند. هورمون درمانی سطح هورمون شما را افزایش می دهد و می تواند به علائمی مانند گرگرفتگی و خشکی واژن شما کمک کند. همچنین می تواند به پیشگیری از پوکی استخوان در خانم ها کمک کند.

دو نوع اصلی هورمون درمانی وجود دارد:

• استروژن درمانی (ET): در این درمان، استروژن را به تنهایی مصرف می کنید. پزشک به  شما آن را با دوز پایین تجویز می کند. استروژن به اشکال مختلفی قرص، کرم، حلقه واژن، ژل یا اسپری وجود دارد.
  • هورمون درمانی پروژسترون (EPT): این درمان همچنین درمان ترکیبی نامیده می شود زیرا از دوزهای استروژن و پروژسترون استفاده می کند.

آیا هورمون درمانی عوارض و خطراتی دارد؟

خطرات هورمون درمانی در موارد نادر عبارتند از:

• سرطان آندومتر (فقط در صورتی افزایش می یابد که از استروژن درمانی استفاده می کنید و همچنان رحم خود را دارید).
  • سنگ و مشکلات کیسه صفرا
  • لخته شدن خون
  • ترومبوز سیاهرگی عمقی
  • آمبولی ریه
  • سکته

ارتباطی بین گرگرفتگی شدید و تعریق شبانه و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی وجود دارد. پزشک متخصص زنان ممکن است در صورت داشتن این علائم شدید شروع هورمون درمانی را پیشنهاد کنند زیرا این نشانه ای برای خطرات قلبی عروقی در آینده است.

رفتن به هورمون درمانی یک تصمیم فردی است. برای درک خطرات در مقابل فواید هورمون درمانی، تمام شرایط پزشکی گذشته و سابقه خانوادگی خود را با پزشک متخصص زنان در شهر ری خود در میان بگذارید.

درمان های غیر هورمونی برای یائسگی

اگرچه هورمون درمانی یکی از روش های مناسب برای درمان علائم این عارضه است، اما برای همه درمان مناسبی نیست. درمان های غیر هورمونی شامل تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی شما می شود. این درمان‌ها اغلب گزینه های درمانی  خوبی برای کسانی هستند که شرایط پزشکی داشته یا برای سرطان سینه تحت درمان هستند.

بعضی از درمان های غیر هورمونی عبارتند از:

• تغییر رژیم غذایی
  • اجتناب از محرک های گرگرفتگی
  • ورزش کردن
  • داروهای تجویزی

رژیم غذایی

در بعضی از مواقع یک رژیم مناسب می تواند ئر کاهش علائم یائسگی موثر باشد. مانند کاهش مصرف کافئین و نوشیدنی های الکلی و همچنین کاهش مصرف غذاهای تند می تواند گرگرفتگی را کاهش دهد. همچنین می توانید از غذاهای مفیدی که حاوی استروژن گیاهی هستند استفاده کنید و در برنامه غذایی خود قرار دهید. البته استروژن گیاهی جایگزین استروژنی نیست که بدن شما قبل از یائسگی می سازد.

• سویا
  • نخود
  • عدس
  • دانه کتان
  • دانه ها
  • لوبیا
  • میوه ها
  • سبزیجات

اجتناب از محرک های گرگرفتگی

بعضی از موارد رفتاری و تغذیه ای در زندگی می توانند محرک گرگرفتگی باشند. برای کمک به تسکین علائم خود، سعی کنید این محرک ها را شناسایی کنید. این می تواند شامل خنک نگه داشتن اتاق خواب شما در شب، پوشیدن چند لایه لباس یا ترک سیگار باشد. کاهش وزن همچنین می تواند به گرگرفتگی کمک کند.

ورزش کردن

اگر با گرگرفتگی سر و کار دارید، ورزش کردن می تواند دشوار باشد، اما ورزش می تواند به کاهش چندین علامت دیگر یائسگی کمک کند. ورزش می تواند به شما کمک کند تا در طول شب راحت بخوابید و اگر بی خوابی دارید توصیه می شود. ورزشی مانند یوگا نیز می تواند به خلق و خوی شما کمک کند و هر گونه ترس یا اضطرابی را که ممکن است احساس کنید از بین ببرد.

داروهای تجویزی

بعضی از داروهای تجویزی پزشک می توانند به مدیریت علائم یائسگی مانند نوسانات خلقی و گرگرفتگی کمک کنند. کرم های واژینال تجویزی می توانند به رفع خشکی واژن کمک کنند.

درمان یائسگی با اراف واژینال

علاوه بر موارد گفته شده، راه های درمانی جدیدی وجود دارد که علائم یائسگی را برطرف می کند. یکی از این درمان ها اراف واژینال است. همانطور که می دانید با کاهش ترشح هورمون های زنانه در دوران یائسگی انعطاف پذیری واژن کاهش می یابد و همچنین آتروفی (خشکی واژن) رخ می دهد، در نتیجه واژن شل شده و طراوت خود را از دست می دهد.

با اراف واژینال مشکلاتی از قبیل خشکی و گشادی واژن برطرف می شود. در این روش با افزایش جریان خون و تحریک کلاژن سازی باعث جوانسازی بافت واژن می شود .برای استفاده از روش های مدرن و کم تهاجمی حتما به متخصص جراح زیبایی زنان مراجعه کنید.