دکتر زهرا ستوده / جوانسازی و جراحی زیبایی واژن / علت خارش بعد از لابیاپلاستی چیست؟
علت خارش بعد از لابیاپلاستی چیست؟

جراحی لابیاپلاستی همواره یکی از محبوب ترین عمل های زیبایی زنان است، که خواهان زیادی دارد. هر جراحی که انجام شود، بعد از آن یک دوره نقاهت دارد، عمل لابیاپلاستی از این قاعده مستثنی نیست، معمولا بعد از انجام این عمل تا چند روز درد، تورم و خارش را تجربه می کنید. بسیاری از خانم ها در مورد دوران نقاهت پس از لابیاپلاستی سوال می کنند. سوالاتی از قبیل علت خارش بعد از لابیاپلاستی چیست؟ یا خارش بعد از لابیاپلاستی طبیعی است؟ امروز می خواهیم به این سوالات شما در این زمینه پاسخ دهیم پس با ما همراه باشید.

بهبودی پس از لابیاپلاستی

آیا خارش بعد از لابیاپلاستی طبیعی است؟

بعد از عمل عوارض طبیعی و قابل کنترلی وجود دارد که بیماران می توانند در چند هفته اول نجربه کنند. اکثر افرادی که جراحی لابیاپلاستی انجام داده اند، با بهبود لابیا ممکن است خارش را تجربه کنند، که اغلب یک یا دو هفته بعد از عمل ادامه دارد. خارش طبیعی با گذشت زمان برطرف می شود.

علاوه بر خارش، تورم بعد از لابیاپلاستی نیز شایع است. تورم را می توان تا چند هفته پس از جراحی تجربه کنید. ناحیه لابیا حدود دو تا سه روز پس از جراحی بیشترین تورم را خواهد داشت، سپس به تدریج فروکش خواهد کرد.

در دوره ی بهبودی لابیاپلاستی، خانم ها ممکن است، تورم و خارش را تجربه کنند. تورم اغلب دو تا سه روز پس از جراحی بسیار زیاد می شود و در روز های بعد به آرامی برطرف می شود.

خارش بعد از لابیاپلاستی در یک تا دو هفته اولیه زمانی که لابیا در حال بهبودی است، شایع است. هنگامی که خارش بهبود نمی یابد و ادامه دار می شود. لازم است که با جراح متخصص خود مراجعه کنید. ادامه دار شدن خارش بعد از عمل می تواند نشان دهنده عفونت قارچی یا باکتریایی باشد، همچنین می تواند نشان دهنده آلرژی به یکی از داروهای مصرفی بعد از لابیاپلاستی باشد .درد، تورم و خارش بعد از لابیاپلاستی باید پس از یک هفته برطرف شود.

برطرف شدن خارش و تورم بعد از لابیاپلاستی چقدر طول می کشد؟

خارش و تورم بعد از لابیاپلاستی جز عوارض رایج است، که طبیعی است. تورم در روز اول جراحی ایجاد می شود ولی اغلب در روز سوم به اوج خود می رسد. پس از سه روز، تورم تا چند هفته به کاهش خود ادامه می دهد.

بیماران اغلب در پایان هفته اول متوجه کاهش چشمگیر خارش می شوند. اگر خارش بیش از یک هفته یا دو هفته بدتر یا ادامه دار شد، سعی کنید نخارانید و در اولین وقت به پزشک متخصص زنان خود مراجعه کنید.

علت خارش بعد از لابیاپلاستی چیست؟

احساس خارش بعد از لابیاپلاستی برای مدت کوتاهی طبیعی می باشد. علت خارش بعد از این جراحی می تواند به دلایل زیر باشد:

1- به علت جوش خوردن بخیه ها

2- به علت عفونت قارچی و باکتریایی

اگر به علت جوش خوردن بخیه ها باشد، پزشک متخصص می تواند با تجویز داروها و پمادها خارش را تسکین دهد.

ولی اگر بعد از یک تا دو هفته خارش شما بهبود نیافت و ادامه دار شد و همچنین ترشحاتی با بوی بد و رنگی را مشاهده کردید، باید به پزشک متخصص خود مراجعه نماید. به احتمال زیاد شما دچار عفونت قارچی و باکتریای شده اید و پزشک شما آنتی بیوتیک تجویز می کند.

درمان خارش بعد از لابیاپلاستی چیست؟

در بالا بیان شد، که اگر خارش بعد از لابیاپلاستی به دلیل حساسیت به دارو یا عفونت باشد باید حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. اما اگر خارش به علت جوش خوردن بخیه های باشد موارد زیر می تواند به کاهش خارش کمک کند:

• رعایت بهداشت و شستشویی ناحیه تناسلی
  • اجتناب از پوشیدن لباس های زیر تنگ
  • استفاده از کمپرس سرد
  • خشک و تمیز نگه داشتن محل بریدگی ها
  • استفاده از پمادهای تجویز شده توسط پزشک
  • خودداری از رابطه جنسی تا 6 هفته بعد از عمل
  • خودداری از فعالیت های ورزشی تا 4 هفته

در اکثر مواقع پزشک شما بعد از جراحی لابیاپلاستی به شما آنتی بیوتیک تجویز می کند تا از خارش های ادامه دار و عفونت محل بریدگی ها جلوگیری کند.

تا چه مدت بعد از لابیاپلاستی می توانیم رابطه ی جنسی داشته باشیم؟

به مدت 4 تا 6 هفته تا زمان بهبود کامل باید از برقراری رابطه ی جنسی اجتناب کنید به علت اینکه ناحیه تناسلی یک بافت ظریف است و جوش خوردن بخیه ها طی چند روز صورت می گیرد، ولی ترمیم اصلی از داخل بافت بیش از یک ماه زمان می برد. لذا به هیچ عنوان نباید در این زمان به ناحیه تحت جراحی فشاری وارد گردد. بنابراین برای رسیدن به نتیجه مطلوب از این عمل، از برقراری رابطه جنسی به مدت 6 هفته خودداری کنید.

اگر چه جراحی لابیاپلاستی یک جراحی کم تهاجمی است ولی انتخاب بهترین پزشک متخصص زنان در شهر ری و همچنین رعایت اقدامات بعد از این عمل بسیار اهمیت دارد و در نتیجه عمل تاثیر مستقیم دارد.