دکتر زهرا ستوده / بارداری و زایمان / مراحل زایمان طبیعی
۴ دقیقه
همه چیز در مورد زایمان طبیعی

مراحل زایمان طبیعی

آنچه می خوانید...

برای توضیح مراحل زایمان طبیعی در واقع به تمامی آنچه در روند تولد نوزاد از طریق کانال واژن اتفاق می افتد، پرداخته میشود. یکی از روش های به دنیا آوردن فرزند که دارای فواید زیادی برای مادر و جنین است، زایمان طبیعی است. اگر مادر شرایط مساعد داشته باشد بهتر است که زایمان خود را به صورت طبیعی انجام دهد؛ بنابراین باید به خوبی در مورد مراحل و مزیت های زایمان طبیعی آگاه باشید. در ادامه مراحل زایمان طبیعی و اتفاقاتی که در بدن می افتد رتا توضیح داده ایم…

مراحل زایمان طبیعی چیست؟

 مهمترین مراحلی که مربوط به زایمان طبیعی می باشد و مادر باید به خوبی این مراحل را بشناسد عبارت است از :

مرحله درد مادر

در مرحله اول زایمان و عمل طبیعی دردهای مادر آغاز می گردد. درد اولیه مادر تا زمانی که دهانه رحم به طور کامل باز شود ادامه خواهد داشت. مرحله اول به عنوان طولانی ترین مرحله برای زایمان شناخته می شود. دردهای آغازین مهمترین فاز این مرحله به شمار می رود. اولین دردهایی که مادر در این مرحله زایمان احساس می‌ کند مربوط به نازک شدن دهانه رحم است. با توجه به این مسئله که دهانه رحم به کندی باز می شود باید بدانید که درد این مرحله نسبت به دیگر مراحل آسان تر می باشد.

 زمانی که این مرحله زایمان آغاز می گردد مادر باید آرامش خود را حفظ کند و به بیمارستان ‌ها و مراکز درمانی نیازی نیست که مراجعه نماید. برای حفظ آرامش باید فعالیت های متفاوتی انجام دهد تا سرگرم شود. مادر انرژی خود را به هیچ عنوان نباید از دست دهد. این مرحله اگر در طول شب برای مادر رخ دهد باید استراحت کند و سعی نماید که بخوابد. درد های اولیه به طور معمول ۸ الی ۱۲ ساعت طول می کشد. دردهای فعال به عنوان یکی دیگر از فازهای مهم این روش زایمان می باشد.  زمانی که دهانه رحم مادر به ۴ سانتی متر و ۷ سانتیمتر می ‌رسد دردهایی که فعال هستند شروع می شوند.

 باز شدن دهانه رحم زمانی که اندازه اش به ۶ سانتیمتر برسد به این معنی است که درد مادر بیشتر می شود.  انقباضات در این مرحله زایمان افزایش پیدا می‌ کند و به همین دلیل احساس گرما در مادر بیشتر می‌ شود. در این فاز مادر باید به مراکز درمانی و بیمارستان مراجعه کند. مرحله انتقالی به عنوان یکی دیگر از فازهای مهم زایمان به شمار می‌ رود. بیشترین دردی که در این مرحله به وجود می ‌آید زمانی است که دهانه رحم اندازه اش به ۸ سانتیمتر تا ۱۰ سانتی متر باز می رسد. مدت زمانی که مادر می ‌تواند این درد را تحمل کند حدود ۲۰ تا ۹۰ دقیقه می باشد.

مراحل زایمان طبیعی

مرحله به دنیا آمدن نوزاد

مرحله دوم زایمان طبیعی مرحله‌ای است که جنین از رحم مادر خارج می گردد. دهانه رحم در این مرحله به طور کامل باز می باشد. پزشک متخصص زنان از مادر درخواست می کند که به خودش فشار بیاورد تا نوزاد از درون رحم خارج گردد. سر نوزاد در این مرحله پایین می آید و در قسمت دهانه رحم قرار می ‌گیرد. پزشک متخصص زنان با استفاده از مکش، خون و مخاط رحم را بیرون کشیده و سپس بدن نوزاد را خارج می کند. فشار زیادی در این مرحله به قسمت سمت راست روده به وجود می آید.

مرحله بیرون آمدن جفت

 مرحله سوم زایمان به صورت طبیعی، مرحله ای است که نوزاد و همچنین جفت از درون رحم خارج می شوند. بعد از اینکه نوزاد به دنیا می آید جفت باید از درون رحم جدا شود. مدت زمانی که امکان دارد طول بکشد تا جفت از بدن مادر خارج شود ۲۵ تا ۳۰ دقیقه می باشد. بعد از زایمان امکان دارد که مادر احساس لرزش داشته باشد. این امر طبیعی می باشد و اصلا جای نگرانی ندارد. انقباضاتی که بعد از زایمان به وجود می آید نشانه این است که جفت در حال جدا شدن از رحم مادر می باشد. در نهایت نیاز است که چندین ساعت مادر تحت مراقبت قرار بگیرد تا خونریزی بیش از اندازه ای نداشته باشد.

ترتیب مراحل زایمان طبیعی

  • انقباضات رحم. (رحم بزرگترین و قوی ترین ماهیچه در بدن زنان است)
  • نرم شدن (رسیدن)، نازک شدن و باز شدن (اتساع) دهانه رحم.
  • ترکیدن کیسه آب (غشاء کیسه آمنیوتیک) که کودک را احاطه کرده است و آزاد شدن مایع آمنیوتیک درون آن.
  • چرخش نوزاد و قالب گیری سر نوزاد برای قرار گرفتن در لگن مادر.
  • فرود آمدن نوزاد از رحم و از طریق کانال زایمان (واژن) به خارج.
  • خروج جفت

دکتر زهرا ستوده

جراح و متخصص زنان و زایمان و جراحی زیبایی زنان و ناباروری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − نه =