دکتر زهرا ستوده / جوانسازی و جراحی زیبایی واژن / مراقبت های بعد از جراحی تنگی واژن
۵ دقیقه
مراقبت های بعد از جراحی تنگی واژن

مراقبت های بعد از جراحی تنگی واژن

آنچه می خوانید...

یکی از رایج ترین عمل هایی که خانم ها انجام می دهند، واژینوپلاستی است. زایمان طبیعی نه تنها باعث کشیدگی و شل شدن واژن می‌شود، بلکه سن و ژنتیک نیز می‌تواند باعث شود زنان از گشادی واژن رنج ببرند. اگر این روشی است که انتخاب کرده اید، باید بدانید که چگونه برای بهبودی خود آماده شوید. پزشک متخصص زنان دستورالعمل‌های خاصی را پس از عمل به شما ارائه می‌دهند، با چند تکنیک ساده می توانید به طور کامل بهبود یافته و از مزایای این روش بهره مند شوید. امروز می‌خواهیم مراقبت های بعد از جراحی تنگی واژن را به شما بگوییم.

هدف از جراحی تنگ کردن واژن یا واژینوپلاستی چیست؟

هدف از جراحی تنگ کردن واژن یا واژینوپلاستی چیست؟

هدف از جراحی واژینوپلاستی سفت کردن عضلات و بافت های شل و کشیده در واژن است. ماهیچه ها به مرور زمان شل می شوند و اتعطاف خود را از دست می دهند، به خصوص پس از زایمان. یک جراح زیبایی زنان عضلات را ترمیم کرده و پوست اضافی را بر می دارد.

چرا زنان جراحی واژینوپلاستی را انتخاب می کنند؟

همه بیماران آینده نگر نیازهای متفاوت و اهداف متفاوتی برای انجام این عمل دارند. برای برخی از زنان، این موضوع ظاهر شخصی است. اگر خانمی از ظاهر واژن خود ناراضی باشد، این عمل می تواند این نارضایتی را اصلاح کند. برخی از زنان این روش را برای بهبود حساسیت واژن انتخاب می کنند تا از رابطه جنسی لذت بخش تر لذت ببرند. همچنین بسیاری از افراد برای عملکرد بهتر واژن مانند درمان بی اختیاری ادرار انجام می دهند.

مدت زمان بهبودی بعد از جراحی تنگی واژن چقدر است؟

بهبودی بیمار به عوامل مختلفی مانند سن، سلامت فعلی و میزان گسترده بودن جراحی بستگی دارد. به طور کلی، زنان می توانند در عرض یک یا دو هفته به کار و سایر فعالیت های عادی بازگردند. ولی بهبودی کامل می تواند 6 تا 8 هفته یا حتی بیشتر زمان ببرد.

مراقبت های بعد از جراحی تنگی واژن چیست؟

امروز می‌خواهیم چند نکته برای کمک به بهبودی واژینوپلاستی به شما ارائه دهیم:

استراحت

 مهم ترین کاری که زنان می توانند در طول ریکاوری واژینوپلاستی انجام دهند استراحت است. قبل از عمل، تقویم خود را حداقل یک هفته از همه الزامات اجتماعی و کاری پاک کنید. همچنین به بیمارانش توصیه می شود که از دوستان یا اعضای خانواده کمک بگیرند. واژینوپلاستی یک جراحی سرپایی است. هنگامی که بیماران به خانه باز می گردند، باید یک رژیم سخت استراحت و پرهیز از فعالیت های سنگین را شروع کنند. این باید حداقل یک هفته یا در صورت توصیه پزشک بیشتر طول بکشد. به تدریج، زن می تواند فعالیت بدنی را افزایش دهد.

البته برای جلوگیری از لخته شدن خون در یکه هفته استراحت خود در خانه، بهتر است در خانه با مدت زمان کم راه بروید.

کنترل درد

احساس درد کم معمولاً بعد از تنگی واژن وجود دارد و در صورت لزوم معمولاً داروهای ضد التهابی تجویز می شود. استفاده از کمپرس یخ برای کاهش درد، تورم و التهاب نیز مفید است. برای جلوگیری از اصطکاک، فقط باید لباس زیر گشاد و نخی به مدت یک ماه پس از عمل پوشیده شود.

پرهیز از رابطه جنسی

داشتن یک زندگی جنسی رضایت بخش تر یکی از بزرگترین عوامل در تصمیم گیری زنان برای انجام واژینوپلاستی است. بنابراین، برقراری ارتباط مجدد با شریک زندگی بعد از تنگی واژن هیجان انگیز خواهد بود. با این حال، بیمار در حال بهبودی باید حداقل 6 تا 8 هفته از برقراری رابطه جنسی خودداری کند.

بهداشت شخصی

دوش گرفتن روزانه در طول روند بهبودی برای زن مهم است. هنگام تمیز کردن یا بعد از دستشویی، زن باید از جلو به عقب دستمال بکشد. همچنین شستن دست ها قبل از لمس واژن بسیار مهم است. این ناحیه همچنین باید تا چند هفته بعد از عمل تا حد امکان خشک بماند. با در نظر گرفتن این موضوع، زنان در روزهای اول نباید حمام کنند و بهتر است 6 تا 8 هفته از رفتن به استخر و شنا کردن خودداری کنید.

خودداری از بلند کردن اجسام سنگین

بلند کردن اجسام سنگین بیش از 4 کیلوگرم می تواند فشار بی مورد بر روی کف لگن شما وارد کند و باعث افزایش ناراحتی شود و بر نتیجه جراحی تأثیر منفی بگذارد. همانطور که در بالا گفتیم، اجازه دهید دیگران در این مدت کمک کنند و از شما حفاظت کنند.

اجتناب از فعالیت بدنی شدید

کسانی که واژینوپلاستی انجام داده اند باید از فعالیت هایی که می تواند فشار بی مورد بر واژن آن ها وارد کند اجتناب کنند. در دوران نقاهت باید از انجام فعالیت هایی مانند ورزش با شدت بالا، دوچرخه سواری، اسب سواری، موتورسواری و جت اسکی اجتناب شود. قبل از شروع مجدد هر یک از این فعالیت ها حتما با دکتر متخصص زنان خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که بدن شما به خوبی بهبود یافته است.

از دیگر نکات مراقبتی در دوران بهبودی پس از واژینوپلاستی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تا چند هفته بعد از انجام این عمل از استعمال دخانیات خودداری کنید، زیرا روند بهبود را طولانی می کند.
  • تا دو هفته بعد از عمل از خوردن نوشیدنی های الکل دار خودداری کنید.
  • داروهای تجویز شده توسط پزشک از جمله آنتی بیوتیک ها را در این دوران برای جلوگیری از عفونت سر وقت خود مصرف کنید.
  • سعی کنید یه رژیم غذایی مناسب و مفید داشته باشید تا روند بهبودی سریع تر صورت گیرد.
  • در این مدت سعی کنید به میزان کافی آب بنوشید.

کلام آخر

دوره پس از هر جراحی بسیار مهم است. مطمئناً این مورد در مورد واژینوپلاستی صدق می کند. برای به حداقل رساندن ناراحتی و افزایش احتمال موفقیت و نتایج مثبت، باید از دستورات پزشک خود پیروی کنید. به مدت چند هفته از فعالیت های بدنی دوری کنید و به خوبی از واژن خود مراقبت کنید. پس از اتمام این دوره، می توانید مزایای این جراحی را مشاهده کنید.

دکتر زهرا ستوده

جراح و متخصص زنان و زایمان و جراحی زیبایی زنان و ناباروری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =